Jeg er så sliten og lei, hva om, hvis bare, kanskje jeg ikke skulle gjort det og heller sagt det. Om bare jeg får litt bedre tid og energi så skal jeg.

Dette er nok noen av tankene dine når du har tankekaos.
Bekymringer og tankekaos suger energien ut av deg og skaper enormt indre stress for kroppen din.
Vet du hva stress og bekymringer egentlig gjør med kroppen din?

Stress er ment som en tilstand kroppen din kommer i når du føler deg truet og er i fare.

Kroppen din begynner å produsere massevis av hormonet kortisol som har til hensikt å føre energi til de delene av kroppen som du trenger når du er i fare.
Den skaper spenninger i muskulaturen din slik at du gjør deg klar til å slåss eller flykte.

I tillegg så øker faren for hjerteinfarkt ved stress over lengre tid og du eldes raskere.

Når du har stresset over lang tid så legger du ikke merke til det selv, kroppen blir så vant til stresset at du ikke lenger legger merke til det, og spørsmålet da er ikke Om du blir syk, men NÅR.

Du kan jo bare tenke deg for en spenning du har i muskulaturen din, og jo mer du stresser jo stivere blir du. Du har kanskje allerede lagt merke til vondter her og der, hodepine, migrene, stiv og vond nakke. Kanskje har du muskel og leddplager og føler deg trøtt og sliten. Da er det kroppen din som sender deg signaler om at du må våkne opp, tiden er inne for endringer.

Her er mine beste tips mot stress og bekymringer:

1. Pusten din: Det er viktig å puste riktig, la pusten komme helt ned i magen din, det sendes da signaler til hjernen di om å slappe av.

2. Bort med bekymringer: Gjør opp en status for hva dine bekymringer handler om. Vit at 95% av dine bekymringer skjer aldri, så du kaster bort mye dyrebar tid på å bruke energien din på noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje. Om du kan gjøre noe med dine bekymringer så gjør det! Om ikke så øv deg på å stoppe og parkere dem.

3. Hvordan har du det: Tiden er nå inne for å gjøre opp en status for hvordan du har det. Da vil jeg at du skal gå gjennom alle dine livsområder som jobben, hjemme, venner, pusten din, fritid, aktivitet, tankene dine og egentid.

4. Hva drømmer du om: Skriv deg en liste over hva du drømmer om, hva gir deg glede og mening i livet og sett av tid til dette i hverdagen din. Gjør noe nytt, skap rom for deg selv og til å oppnå drømmene dine. Ikke utsett og tenk at senere da skal jeg. Livet ditt er nå, morgendagen vet du ikke noe om.

Ta 100% ansvar for egen lykke og for det som skal til for å skape de endringene du trenger, da skjer MAGIEN i livet ditt!

 

 

Gode tanker fra

May Kristin, Helse og Livsstilscoach

Blogglistenhits

Facebook Comments

Legg igjen en kommentar

Kommentarer